Wednesday, March 9, 2011

Tips Elak Pergaduhan Dalam Kumpulan


Di atas apa yang terjadi baru2 ini, aku persembahkan tips2 elak gaduh dalam kumpulan..enjoy :)


1) KAWAL EMOSI
- cuba kita kawal emosi kita sikit. cuba bertindak bijak dan jangan tunjukkan perasaan marah walau masa tu kita rasa kalau kita meletop, kalah gunung berapi. Sekurang2nya bila kita kawal emosi, kita takkan mengeruhkan lagi keadaan..

2) JANGAN CARI PASAL
- dah tau si kawan tu dah tunjuk penumbuk, memang dah berasap2 telinga dia, jangan pergi maki hamun dia macam tu pulak. itu memang masuk mulut buaya. hakhak. so bertolak ansur la beb. biar sorang jadi api, kita jadi air. kalau dua2 jadi api, terbakar sekeliling. ish2. tindakan paling bijak adalah berbincang sesama sendiri dan jangan sesekali mencuba untuk mencetuskan sesuatu alasan tidak sengaja hendak mewujudkan pergaduhan sesama sendiri..

3) JANGAN UNGKIT PERKARA LALU
-kita tak sepatutnya mengungkit kisah lalu. yang sudah tu sudah la. buat apa nak ungkit lagi. mungkin dia dah insaf, biarlah. itu kisah silam dia. kalau ungkit, silap2 bergaduh besar la nampaknya.

4) JANGAN SUKA MEMBANDINGKAN
-jangan sesekali kita bandingkan diri kawan kita dengan kawan yang lain. ingat, tak da sapa yang suka dirinya dibanding2kan. itu lumrah manusia. kawal diri kita, kalau tak, korang jugak yang rugii..

5) BUANG SIKAP EGO
- buang jauh2 ego kamu. kalau boleh lupuskan sekali. haha senang. susah sebenarnya tapi kita boleh mencuba untuk kawal. kan??

6) JUJUR DAN SALING PERCAYA
-dua2 ni penting dalam perhubungan persahabatan atau percintaan. jujur adalah kunci utama dalam sesebuah perhubungan. nak dia percaya kita? kita percaya la pada dia. kan? kalau semua tu tak da, bila2 masa saja hubungan akan musnah,,'

7) BERTERUS TERANG
-jangan sesekali berselindung! itu saja. bercakap la benar walau kadang2 pahit untuk menerima kenyataan.

8) BERSIKAP TERBUKA
-jangan terlalu amik serius mengenai sesuatu yang tak penting pun bagi kita. hehe slumber sudah. fikir positif!


9) SETIA
- setialah pada kumpula kamu. setia sangat penting dalam setiap keaddan. bila dah setia maka tidak akan ada cucuk mencucuk dan tikam belakang.

p/s: kalau tak puas hati ka apa, cakap terus terang, aku paling tak suka org hipokrit teruk. depan kita boleh gelak2, makan2, kutuk then bila da apa2 hal hentam teruk2. cara aku kalau ada masalah kita selesai dengan cara yang baik. seyes cakap aku, kalo mcm 2 prangai tak jauh kan hang nak p wey. umur dah tua bukan muda g. yang abg plak, nmpknya pengalaman yang ada tidak membantu bnyk pun.


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails